wynik finansowy
Iza1
Użytkownik
Jestem nową księgową we wspólnocie, pojawiły się wątpliwości
1/ czy do ustalenia wyniku finansowego należy przyjąć w przychodach naliczone zaliczki k.zarządu części wspólnej ( a nie jak w CIT otrzymane na rachunek)?
2/wspólnota powstała w XI 2016r, f.rem nie został utworzony
naliczone przychody z tyt.koszów zarządu części wspólnej są niższe od poniesionych kosztów części wspólnej - czy to jest strata bilansowa ,którą należy zgodnie z uchwałą pokryć z wpłat mieszkańców wg udziałów
3/ wspólnota powstała w 2015r, f rem został utworzony i ma osobny rachunek bankowy, za 2015 r zostały naliczone odsetki na f rem , od których został zapłacony CIT w styczniu 2016
również w I 2017 r został zapłacony CIT od odsetek naliczonych na f rem za 2016 rok
naliczone przychody cz.wspólnej są wyższe od kosztów cz. wspólnej
jak prawidłowo obliczyć nadwyżkę bilansową - czy dodać naliczone zaliczki na f rem i odjąć podatek CIT zapłacony- tylko w którym roku?
prosze o pomoc
1/ czy do ustalenia wyniku finansowego należy przyjąć w przychodach naliczone zaliczki k.zarządu części wspólnej ( a nie jak w CIT otrzymane na rachunek)?
2/wspólnota powstała w XI 2016r, f.rem nie został utworzony
naliczone przychody z tyt.koszów zarządu części wspólnej są niższe od poniesionych kosztów części wspólnej - czy to jest strata bilansowa ,którą należy zgodnie z uchwałą pokryć z wpłat mieszkańców wg udziałów
3/ wspólnota powstała w 2015r, f rem został utworzony i ma osobny rachunek bankowy, za 2015 r zostały naliczone odsetki na f rem , od których został zapłacony CIT w styczniu 2016
również w I 2017 r został zapłacony CIT od odsetek naliczonych na f rem za 2016 rok
naliczone przychody cz.wspólnej są wyższe od kosztów cz. wspólnej
jak prawidłowo obliczyć nadwyżkę bilansową - czy dodać naliczone zaliczki na f rem i odjąć podatek CIT zapłacony- tylko w którym roku?
prosze o pomoc
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Tu masz link jak powinno wyglądać SF Przykład 2
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
jaka strata????
to jest normalne w ewidencji pozaksięgowej wspólnoty . Naliczone zaliczki okazały się mniejsze od rzeczywistych kosztów, więc właściciele lokali są zobligowani do ich pokrycia zgodnie z posiadanym udziałem.
nie . nadwyżki należy rozliczyć zgodnie z uchwałą właścicieli lokali (uchwała ws rozliczenia wyniku finansowego za rok ...obrachunkowy) , księgowa nie może samowolnie dokonywać operacji i to na szkodę WM jak sugerujesz .
Chciałabym potwierdzić, czy dobrze rozumiem:
1/ w sprawozdaniu finansowym wstępnym, wygenerowanym przez program, przychody z zaliczek na część wspólną ( eksploatacja i f rem) wykazane są jako naliczone- memoriałowo, a nie jako otrzymane na rach bankowy- kasowo
czy do CIT mam wykazać przychody naliczone jak w sprawozdaniu czy kasowo -jako otrzymane?
2/ zaliczki cz.wspólna eksploatacja - poniesione koszty= wartość ujemna i tą wartość zgodnie z uchwałą należy pokryć przez właścicieli
3/ rozumiem, że do przychodów cz. wspólnej eksploatacja nie dodaję zaliczek na f.rem
przychody naliczone cz.wspólna eksploatacja- poniesione koszty= wartość dodatnia i ta kwota ma być w uchwale ws rozliczenia wyniku fin
nie przez program ... tylko człowieka, który to wymyślił ... szkoda, że to nie ON będzie odpowiadał przed służbami US
z tego wynika, że ty nie jesteś "księgową", tylko specjalistą od danych księgowych dla "programu" ...
TAK
TAK , ale ...
Czy są lokale użytkowe we WM?
Nowy doklejony: 18.02.17 21:56
Przepraszam, na co zwrócić uwagę w przykładzie 2 ?
na sposób księgowania i przedstawiania SF we wspólnotach mieszkaniowych , różnią się od tych "podpadających" ustawie o rachunkowości .
Mam pytanie,
czy możesz polecić mi jakieś dobre szkolenie dla wspólnot - rozliecznia, podatki lub dobrą pozycję książkową-aktualną
wspólnota nie jest profesjonalnym podmiotem gospodarczym, nie obowiązuje jej ustawa o rachunkowości, nie musi składać w ogóle sprawozdania finansowego zgodnego z jakimiś przepisami.
Zarząd wspólnoty ma rozliczyć przed właścicielami wpłacone przez nich zaliczki na koszty zarządu NW - "przychody" i koszty poniesionych przez wspólnotę opłat. To można zrobić jednym zdaniem i jeżeli właścicielom to wystarcza to należy tylko przyklasnąć takiej "biurokracji wspólnotowej".
- Wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 05.11.2013 roku sygn.akt I C 29/13
Zatem w twoim sprawozdaniu finansowym wstępnym, wygenerowanym przez program, przychody z zaliczek na część wspólną ( eksploatacja i f rem) wykazane są jako naliczone (co oznacza metodę kasową). Tu nie masz pola manewru.
Nie ma czegoś takiego jak przychody "faktycznie otrzymane". Odsetki od rachunków bankowych zalicza się wg daty ich wpływu. Odsetki które wpłynęły do dnia 31.12.2016 na rachunek bankowy są przychodem 2016.
Zaliczki na fr, przypis na fr, jest naturalnie również elementem przychodów. Nie możesz pominąć części naliczeń tylko dlatego, że jedna zaliczka jest na inne cele niż eksploatacja.
Metodę memoriałową możesz odnieść do kosztów.
w sprawozdaniu , wg mnie , kwota przychodów wynika z wysłanych zawiadomień do mieszkańców- naliczeń ( zaliczek) na cz wspólną
nie wszyscy zapłacili w 2016 r i dlatego inne są przychody cz. wspólnej wynikające z faktycznie otrzymanych wpływów na rachunek
jaka wielkość przychodów ma być w sprawozdaniu fin a jaka w CIT
Wpływy, czyli zapłaty właścicieli, do CIT 8 i do sprawozdania, ciebie nie interesują. Mogło teoretycznie być nawet tak, że nikt nie zapłacił żadnych opłat (wg zaliczek), a przychody i tak ustalasz wg naliczeń.
Dlatego strata jest rzadkością.
Nie możesz inaczej ustalić przychodów w sprowadzaniu, a inaczej w CIT bo ci się ktoś przyczepi, że stosujesz księgowość kreatywną.
Księgowość jest jedna i nie ma powodów do kombinowania.
Zresztą: sprawozdanie finansowe w formie papierowej nie jest prawem wymagane. Jak chcesz kombinować przy nim na siłę, to może lepiej wcale go nie rób?
czyli w sprawozdaniu : przychody cz. wspolnej wg zaliczek z naliczenia, przychody fr z naliczenia plus odsetki FR
w CIT 8 - w przychodach będą zaliczki z naliczenia plus FR z naliczenia i otrzymane odsetki od rach FR
nigdzie zatem nie uwzględniam kwoty przychodów ( zaliczek na cz. wspólną i Fr) faktycznie otrzymanych na rachunek
Lepiej znajdź sobie inną księgową, która obsługuje inne wspólnoty i umów się na "męską rozmowę".
uważam, że nie w tym leży problem , po prostu do sprawy związanej ze wspólnotami podchodzisz jak "rasowa księgowa" . Trzeba zrozumieć na czym polega pozaksięgowa ewidencja WM , a na pewno "kiepskich dni" nie będzie.
już tobie napisałem zdecyduj sie jak chcesz prowadzić ewidencje księgowa WM
czy metoda kasowa
czy metoda memoriałową ,
bo notorycznie mieszasz te metody, w swoich pytaniach.
Metoda memoriałowa jest dla większości właścicieli lokali bardziej przejrzysta , bo w niej "zaliczki" zderzasz z "kosztami " (to wynika z UoWL) , "pieniądze" na koncie bankowym WM są potrzebne do "naliczenia" przy podatku CIT od pożytków.
tylko wtedy, gdy ewidencja pozaksięgową jest prowadzona metoda kasową , bardzo trudną do przekazania właścicielom lokali, bo to oni Tobie będą narzucali zasady, a nie uchwały właścicielei lokali.
Spośród przepływów właścicieli z reguły interesuje tylko ogólna wysokość zaległości właścicieli. Pozostałe wartości przepływów pieniężnych nic nikomu nie mówią, więc się ich raczej ww właściwym sprawozdaniu nie umieszcza.
A jeśli, to umieszcza się gdzieś pod sprawozdaniem, bo zapłaty lub ich brak nie mają wpływu na wynik.
Każda informacja dot. przepływów jest informacją dodatkową, nie dotyczy wyniku.
Wiele lat temu rozstałam się z administratorem. Powodów było kilka, ale jeden z poważnych to był brak możliwości porozumienia się z jego księgową.
Nie chciała zrezygnować z hermetycznego języka i nie umiała (nie chciała?) przedstawić nam (zarządowi i właścicielom) prostej wersji rachunków - ile wydaliśmy, ile mamy, ile powinniśmy mieć.
Sprawozdanie finansowe wygląda tak: https://forum.zarzadca.pl/wiki/sprawozdanie_finansowe
Proste, by nawet niezbyt wykształcona osoba mogła je zrozumieć.
Macie może jakieś prawdziwe przykłady jak wygląda bilans roczny w którym wykazany jest stan środków pieniężnych funduszu remontowego? Mam dwa, chciałbym więcej aby pokazać ludziom z mojego zarządu właścicielskiego że taka pozycja w bilansie to coś normalnego i nie są to jakieś moje fanaberie. Moi sąsiedzi z zarządu właścicielskiego to ludzie, z pewnością uczciwi ludzie, którym da się wytłumaczyć wiele za pomocą przykładów. Paradoksalnie uczciwość sąsiadów szkodzi nam w tym sensie, że im do głowy nie przyjdzie, że niektórzy urzędnicy miasta (w tym przypadku bardziej urzędasy) mogą robić to co wyrabiają w mojej wspólnocie.
*kwoty są umowne
nie widziałem sprawozdania bez informacji dodatkowych uchwyconych na dzień 31.12:
Informacje uzupełniające
zobowiązania wspólnoty 17557,07
stan konta na 31.12.2016 47682,16
zobowiązania właścicieli wobec wspólnoty -20050,47
i na końcu informacja dot. funduszu remontowego, jeśli jest na wyodrębnionym koncie bankowym to też z podaniem stanu środków na nim na 31.12
przepływy pieniężne - dla chętnych
Kilka razy, na przestrzeni lat, już Ci to sygnalizowałam, a Ty dalej informacyjnie wprowadzasz wszystkich Czytelników w błąd.
Tu nie chodzi o prostotę. Ono jest niepełne i nieprzejrzyste, zawiera przekłamane dane, a przede wszystkim nie jest prawidłowym sprawozdaniem finansowym.
TO COŚ jest raczej zestawieniem dotyczącym wykonania planu gospodarczego, w celu ustalenia nowych zaliczek.
Tak jest. Tak powinno wyglądać prawidłowe, poprawne sprawozdanie finansowe.
Przykład Haneczki aż tak rożny od tego nie jest.
Brak zsumowania wyników z części wspólnej I-III z wynikiem mediów IV-V. W tym szczególe też jest niepełny. Jest fr.
Może to niespecjalnie logiczne, ale to suma co najmniej tych dwóch wyników trafia na CIT 8.
W obydwu przykładach używa się słowa "plan", które ja rezerwowałbym dla "planu gospodarczego".
W sprawozdaniu nie mamy już do czynienienia z planowaniem kosztów czy przychodów. Sprawozdajemy finanse, tj. pokazujemy wykonanie planu. Słowo plan jest już zbędne, myli.
Planujemy do przodu, sprawozdanie dot. przeszłości. Dwie różne uchwały.
Wskazana przeze mnie tabelka dotyczy tylko tzw. eksploatacji (jest zaznaczone na górze). Media i remonty są na oddzielnych kartkach.
cytowany wzór Administratora24 jest typowym sprawozdaniem wykonanym w oparciu o ustawę o rachunkowości, dla typowego rasowego księgowego , mało który z właścicieli rozumie co ono przedstawia .
Ono przedstawia rozliczenie ogólne i po co te wyliczanki na m2 do czego ma to służyć i komu , żeby z sąsiadką i innego bloku poplotkować?
prawidłowe sprawozdanie z ewidencji pozaksięgowej WM jest pokazane
To sprawozdanie wygląda całkiem przejrzyście. W mojej wspólnocie mamy sytuacje, że admin przez długi czas wzbraniał się z podaniem środków pieniężnych jakie są na funduszu remontowym (pozycja VI, l.p. 2). Okazało się też, że w ewidencji pozaksięgowej w planie kont nie było nigdy informacji kto ile rzeczywiście wpłacił na FR. Admin po porostu nigdy nie był zainteresowany liczeniem tego, natomiast bardzo aktywnie działał/działa w utrudnianiu dostępu do informacji na temat faktycznego stanu FR.
Kasa znajduje się na koncie bankowym "VI. Środki pieniężne na rachunkach bankowych"
W ewidencji pozaksięgowej WM musi być "fundament" a tym są uchwały właścicieli lokali i faktury (koszty).
Dopiero do tego "dobudowuje" się resztę : wpłaty, rozliczenia, ewidencję indywidualna na poszczególne lokale, ect. Jak będzie inaczej, nikt nie dojdzie do prawdy.
W mojej wspólnocie, uchwałą właścicieli lokali, narzuciliśmy administratorowi wzór sprawozdania, takiego jak nam odpowiada (ten Przykład 2), nie przyjęliśmy jego propozycji, które "wypluwał" jego program komputerowy, ponieważ niewielu właścicieli taką formę rozumiało.
a czy ma dostęp do środków finansowych na koncie bankowym WM ?
Wydaje się, że nie rozumiesz samej istoty sprawozdania finansowego. Skoro nie masz żadnego pojęcia o rachunkowości, a na dodatek nie mając tej wiedzy, jesteś jej wielkim przeciwnikiem, to na jakiej podstawie twierdzisz, iż te zapisy są złe i mało czytelne dla przeciętnego Kowalskiego? Nie można twierdzić, że coś jest złe, nie usiłując wcześniej tego poznać i zrozumieć.
Istotę tego zapisu (sporządzonego na potrzeby wspólnoty mieszkaniowej) można pojąć w piętnaście minut i wcale nie trzeba być rasowym księgowym, czyli biegłym rewidentem.
Wyliczanki przydają się do sprawdzenia prawidłowości przedstawionych liczb np. zgodności w odniesieniu do metrażu NW.
Poza tym, rozliczenie, które Ty nazywasz "ogólnym" dotyczy całości przychodów i kosztów NW oraz indywidualnych, a więc musi być przedstawione zbiorczo. Inaczej się nie da.
Sprawozdanie powinno mieć formę zwięzłą, pełną (czyli zawierającą wszystkie istotne elementy) oraz przejrzystą, pozwalającą potwierdzić/sprawdzić prawidłowość naniesionych danych.
Nigdy, przenigdy nie chciałabym otrzymać takiego "sprawozdania"! To jest porażka dla właściciela, jeśli dostanie do ręki takie CUŚ - ni pies, ni wydra.
Mogli sami właściciele lokali o to zadbać tak jak u nas początkowo był stosunek 4 lokale wykupione do 8 lokali Gminy. WM istniała wybrany był Zarząd ale co miał do powiedzenia był marionetką i tak pozostało do dziś chociaż jest teraz 10 do 2
Sprawozdania Finansowe WM nie są zbytnio rozbudowane ale każdy orientuje się oprócz zaliczek i kosztów CO.
Hanuś , bo, oceniam to jako właściciel lokalu "Kowalski" , wzór Administrator24 jest to dla mnie nie do przyjęcia, typowy wzór/zapis "rasowego księgowego" .
Do mnie, jako Kowalskiego, bardzie przemawia wzór SF przykład 2 https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
(...)
Nowy doklejony: 22.02.17 09:28 Ależ ja o tym doskonale wiem i właśnie dlatego próbuje dowiedzieć się jaka jest rzeczywistość, ta związana z FR.
Są łatwiejsze do zrozumienia a to chyba tu chodzi. Popytaj kilka osób w swojej wspólnocie co im bardziej odpowiada.