Sprawozdanie zarządu wspólnoty za 2019 r.
almaki
Użytkownik
Witam wszystkich, jestem nowa na forum i mam nadzieję wiele się od Was nauczyć :)
Mam pytanie: Czy zarząd wspólnoty MUSI zdać sprawozdanie z działalności za poprzedni rok i wnioskować o udzielenie absolutorium? Czy złożenie sprawozdania, w związku z tym, że zebrania roczne są odwołane, jest fakultatywne?
W mojej wspólnocie zarząd nie zawiadomił o zebraniu, nie rozesłał materiałów (wiem, że nie ma takiego obowiązku i w niektórych wspólnotach materiały przekazywane są na zebraniu, ale u nas był zwyczaj wysyłania materiałów razem z info o zebraniu), a na pytanie w połowie kwietnia br. dlaczego tego nie zrobił powołał się na art. 90 Ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o Covid-19 umożliwiający przełożenie zebrania rocznego. Ta zmiana ustawy pojawiła się 31 marca, więc wcześniej o niej nie wiedzieli i nie dopełnili obowiązku zwołania zebrania rocznego przed wejściem w życie tej ustawy.
Czy mam prawo dopominać się o złożenie sprawozdania za 2019 r. i planu na 2020 r. oraz korespondencyjne głosowanie nad uchwałami i jak to skutecznie zrobić? Na jakie argumenty powołać się? Wiem, że wydatkowano więcej środków na utrzymanie części wspólnych, niż zaplanowano, ale nikt z mieszkańców o tym nie wie. Ja też dostałam enigmatyczne wyjaśnienie. Nie wiemy też jakie zmiany zaliczek czekają nas w związku z tym w 2020 r., bo przecież będziemy musieli dopłacić różnicę w kosztach, prawda?
Czy mamy cierpliwie czekać na koniec epidemii + 6 tygodni? Nie wiadomo ile czasu - pół roku, rok, dwa lata? I mamy nic nie wiedzieć o przeszłych i dalszych działaniach zarządu i działać w oparciu o plan gospodarczy z 2019 r.?
Będę wdzięczna za Wasze opinie :)
Mam pytanie: Czy zarząd wspólnoty MUSI zdać sprawozdanie z działalności za poprzedni rok i wnioskować o udzielenie absolutorium? Czy złożenie sprawozdania, w związku z tym, że zebrania roczne są odwołane, jest fakultatywne?
W mojej wspólnocie zarząd nie zawiadomił o zebraniu, nie rozesłał materiałów (wiem, że nie ma takiego obowiązku i w niektórych wspólnotach materiały przekazywane są na zebraniu, ale u nas był zwyczaj wysyłania materiałów razem z info o zebraniu), a na pytanie w połowie kwietnia br. dlaczego tego nie zrobił powołał się na art. 90 Ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o Covid-19 umożliwiający przełożenie zebrania rocznego. Ta zmiana ustawy pojawiła się 31 marca, więc wcześniej o niej nie wiedzieli i nie dopełnili obowiązku zwołania zebrania rocznego przed wejściem w życie tej ustawy.
Czy mam prawo dopominać się o złożenie sprawozdania za 2019 r. i planu na 2020 r. oraz korespondencyjne głosowanie nad uchwałami i jak to skutecznie zrobić? Na jakie argumenty powołać się? Wiem, że wydatkowano więcej środków na utrzymanie części wspólnych, niż zaplanowano, ale nikt z mieszkańców o tym nie wie. Ja też dostałam enigmatyczne wyjaśnienie. Nie wiemy też jakie zmiany zaliczek czekają nas w związku z tym w 2020 r., bo przecież będziemy musieli dopłacić różnicę w kosztach, prawda?
Czy mamy cierpliwie czekać na koniec epidemii + 6 tygodni? Nie wiadomo ile czasu - pół roku, rok, dwa lata? I mamy nic nie wiedzieć o przeszłych i dalszych działaniach zarządu i działać w oparciu o plan gospodarczy z 2019 r.?
Będę wdzięczna za Wasze opinie :)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
wystarczy przeczytać ten wątek https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/9041/1/zmiana-art21-w-uowl/#Item_1
W wielu wspólnotach w tym roku odwołano zebrania sprawozdawcze, ale ...za pośrednictwem internetowego głosowania ( inie tylko - karty papierowe) są głosowane najważniejsze uchwały np za pośrednictwem platformy WELES-3
Zarząd jest zobowiązany przedstawić wszystkie dokumenty, jakie przewiduje ustawa o własnosci lokali ... nie będzie TYLKO dyskusji ... trudno, takie czasy, może za rok .....
oczywiście
Na ustawę o zmianie ustawy o Covid-19 wprowadzające korespondencyjne ( internetowe) głosowanie nad uchwałami . TRZEBA TYLKO CHCIEĆ
Można też to robić za pośrednictwem indywidualnych kart do głosowania - ten temat już, tu na forum, był kilkakrotnie poruszany .
zawsze możesz zaliczki płaci w wymiarze większym, niż te naliczone ... przecież jest to tylko zaliczka , podlegająca rozliczeniu w przyszłości
Przepis art . 90 w stawie o COVID jedynie przesuwa obowiązek zwołania zebrania. Zwołania, ale nie odbycia - była już o tym dyskusja, że pierwsze wcale nie oznacza drugiego.
Zarząd nadal musi zdać sprawozdanie z działalności za rok poprzedni.
Z całości regulacji wynikałby mi, że musi to zrobić najpóźniej na opóźnionym zebraniu rocznym. Czyli po epidemii.
Art 30 ustawy nie jest do końca konsekwentny w kwestii momentu do jakiego na pewno zarząd musi złożyć to sprawozdanie. Przyjąłbym że powinien to zrobić najpóźniej na zebraniu rocznym, a skoro zebranie jest przesunięte, to na przesuniętym. Interpretacja taka stąd, że złożenie sprawozdania wiąże się oceną pracy zarządu, o której mowa w tym przepisie. A oceny raczej nie dokonasz bez dyskusji uczestników zebrania.
Na pewno złożenie nie jest fakultatywne.
Moje pytanie pozostaje bez zmian - czy zarząd wspólnoty MUSI złożyć sprawozdanie z działalności za poprzedni rok i plan gospodarczy na przyszły - w jakiejkolwiek formie - i przeprowadzić nad nimi głosowanie, a jeśli tak, to jakich argumentów użyć, aby go do tego zmobilizować. Zwłaszcza, że wiem, że plan gospodarczy z poprzedniego roku może nie być wystarczający na pokrycie bieżących i poniesionych już kosztów
Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności;
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.
1a. W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, nie zwoła zebrania ogółu właścicieli lokali w terminie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zebranie coroczne może zwołać każdy z właścicieli.
2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
Zarząd więc "musi" złożyć sprawozdanie ze swojej działalności i przedłożyć propozycję planu gospodarczego na rok bieżący.
Argumentem do "wymuszenia" na zarządzie działanie jest właśnie ww. cytowany art. 30 ustawy.
Zarząd ma możliwość przekazania swoje sprawozdanie i projekt planu gospodarczego każdemu właścicielowi w formie np. elektronicznej, lub w wydruku do skrzynek pocztowych. To wszystko zależy do chęci zarządu. Można domniemywać, że jeżeli tego nie robi to ma coś do ukrycia. W takim razie pozostaje decyzja właściciel o jak najszybszej zmiaine obecnego składu zarządu.
U nas problemem jest bardzo duży wzrost kosztów utrzymania nieruchomości - o 45% w stosunku do poprzedniego roku. Ja dowiedziałam się o tym przypadkowo, a pozostali mieszkańcy nie mają o tym pojęcia. I to jest zapewne powód braku sprawozdania zarządu. Więc chciałabym, aby ta wiedza dotarła do wszystkich mieszkańców jak najszybciej, a nie za dwa lata, gdy będzie można robić zebrania. I stąd moja prośba do Was o pomoc jak przekonać zarząd, że muszą to zrobić. Może powinnam skorzystać z jakichś innych przepisów, a nie tylko UoWL?
Wzrost kosztów o 45% to bardzo dużo, i może świadczyć o niegospodarności, lub innym działaniu zarządu (???). Skoro wiesz o takim dużym wzroście, to na pewno wiesz, które składniki opłat miesięcznych uległy wzrostowi. Możesz spróbować (masz takie prawo zgodnie z UWL) zażądać ich wyjaśnienia, i to nie tylko od zarządu ale również od administratora Twojej wspólnoty. Co jest przyczyną tak dużego wzrostu.
Jeżeli uważasz, że obecny zarząd działa na szkodę wspólnoty, to wystąp do sądu w powództwem cywilnym imiennie wobec poszczególnych członków zarządu o niegospodarność.
Warto rozróżniać sprawozdanie z działalności zarządu od sprawozdania finansowego za rok ubiegły.
Prawo mówi tylko o tym pierwszym, a milczy o tym drugim. A dla Ciebie ważniejsze byłoby to drugie, czyli finansowe. Bo to ono pokazuje w jakim zakresie wykonano roczny plan gospodarczy. To główny sens sporządzania takich sprawozdań. Ustawa mówi o uchwalaniu planu rocznego gospodarczego, ale już o sprawozdaniu finansowym - ani słowa. Sprawozdanie finansowe to jedynie wytwory praktyki wspólnot. Często nieuznawane przez banki nawet. Nie są regulowane przepisami.
Było nawet jakieś orzeczenie, że sprawozdanie zarządu z działalności nie jest tym samym, co sprawozdanie finansowe za rok ubiegły.
Może zostać wygłoszone ustnie na zebraniu przez członka zarządu. Ustne sprawozdanie, jak pisano w tym orzeczeniu, powinno właścicielom wystarczyć do oceny działań zarządu. Nie potrzeba do tego żadnych papierów, zestawień kosztów z przychodami itp.
I teraz rzecz najciekawsza w tym wszystkim: sprawozdanie finansowe to raczej macie od dawna zrobione. Bo CIT-8 powinien był być wysłany/złożony do końca marca, a CIT-a raczej nie zrobisz bez zestawiania kosztów i przychodów, takiego jakie robi się w sprawozdaniach finansowych.
A odroczenia dla wysłania/złożenia CIT-a nie było. Bo jeszcze pandemii nie było. Powinien był zostać złożony do końca marca.
Dla przykładu: duża strata wykazana w CIT-8 najpewniej pokazuje kłopot z wykonaniem planu finansowego. Nic innego.
To jedna z licznych z luk w ustawie: każe się sporządzać plany a pomija sprawozdania.:cool:
Czy mógłbyś jeszcze podesłać link do tej dyskusji o zwołaniu, ale nie odbywaniu odłożonych na podst. art. 90 ustawy o Covid zebraniach, o której pisałeś wyżej - przeszukałam wątki, ale nie mogę go namierzyć. Będę Ci bardzo wdzięczna, bo to jakaś interesująca konstrukcja ...
Jeżeli jesteś tak mocno zaangażowany w tą sprawę, to zacznij rozmawiać z pozostałymi właścicielami, większość nie che po prostu mieszać się w sprawy bo nie zna dokładnie jakie to są problemy, z czym się wiążą. Niestety ale tylko "praca u podstaw" jest w stanie sprawić, że część z mieszkańców zacznie rozumieć, że bycie właścicielem lokalu to odpowiedzialna rola, że nie można, ot, tak sobie scedować tej odpowiedzialności na "wybrańców". Wspólnotę należny traktować jako dobro i interesować się, na co dzień, co się w niej dzieje i znać swoje prawa jak i obowiązki wynikające z ustawy o własności lokali.
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku (...).
Może nie być przecież takiej możliwości w tym roku - czekamy na ewentualną zmianę tego przepisu, jak stan się przedłuży? Słusznie ktoś zauważył - wspólnocie są potrzebne uchwały do bieżącego działania, a nie samo zebranie - wyjaśnić i przeprowadzić dyskusje można (chociaż trudniej) internetowo
Nigdzie nawet nie jest napisane, że sprawozdanie finansowe jest częścią sprawozdania z działalności zarządu. Niestety sama to wymyśliłaś na poczekaniu.:bigsmile: Dopiero gdyby było, to mogłabyś się go domagać od zarządu. Sprawozdania finansowego z gardła nikomu nie wyrwiesz, bo formalnie nie jest wymagane. Wymagane jest tylko uchwalanie planu finansowego.
Wymagane jest składanie CIT-a, ale CIT-em wspólnota rozlicza się z fiskusem, nie z właścicielami.
Dyskusja o zwoływaniu nie ma tu znaczenia. Z ustawy jasno wynika, że zebranie wystarczy zwołać, ale w zasadzie zgodnie z prawem można go potem nie odbyć. Sankcji tu brak.
Oczywiście to słabo logiczne i wręcz bez sensu, ale własnie taką dziurawą mamy ustawę.
Wciąż pytasz więc o podstawy prawne dla domagania się od zarządu tego lub owego, podczas gdy sama nasza kochana ustawa od zarządu wymaga tylko tego, co jest napisane w art. 30.
Na rynku funkcjonuje wiele programów do przeprowadzenia głosowania w trybie online przy wykorzystaniu nie tylko internetu, ale i smartfonów. Wszystko zależy od chęci.
Nowy doklejony: 24.04.20 11:56
Nie do końca
https://prawonieruchomosci24.pl/inne-dokumenty/sprawozdanie-roczne-zarzadu-1592.html#
https://www.mieszkanie-i-wspolnota.pl/artykul/sprawozdanie-zarzadu
http://wm.info.pl/sprawozdanie-zarzadu/
1) Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 13 maja 2016 r. V ACa 844/15S - Sąd Okręgowy wyjaśnił, iż zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) zarząd obowiązany jest składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności. Przyjmuje się, że częścią sprawozdania z działalności zarządu jest sprawozdanie finansowe.
2) W cytowanych przepisach wprawdzie nie ma wskazówek co do formy i treści sprawozdania (...). Jego treść natomiast powinna (...) składać się z co najmniej z dwóch części; pierwsza opisowa powinna zawierać opis działań podejmowanych przez zarząd, a druga finansowa, analizę wykonania planu gospodarczego ( vide: uchwała Sądu Najwyższego z 09 grudnia 2006 roku, sygn. akt III CZP 111/05, OSNC z 2006 r., nr 11, poz. 183).
Ale zarządy (i zarządcy 18.1) nie są prawnie zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych, a wspólnoty do ich zatwierdzania drogą uchwały. Więc kupa wspólnot tego po prostu nie robi. Więc możesz się spotkać z sytuacją, że domagasz się czegoś, co nie jest wymagane i czego w ogóle nie ma.
Już o odbywaniu zebrań nie wspominam. Połowa wspólnot nie odbędzie żadnego zebrania w tym roku. I jakoś te wspólnoty wytrzymają.
A czym jest uchwała o udzieleniu zarządowi / zarządcy absolutorium z działalności za rok poprzedni ?
Absolutorium (łac. absolutorium – zwolnienie, unieważnienie) – określenie aktu prawnego, który dokonywany jest poprzez organ uprawniony (np. parlament) na podstawie przedstawionego sprawozdania rachunkowego. Udzielenie absolutorium oznacza stwierdzenie prawidłowości działania finansowego organu wykonawczego (w tym przypadku rządu) w określonym przedziale czasowym.
ustawa nic nie mówi , jaką techniką zostanie to zostanie przedstawione - sprawozdanie z zarządu ... może to być na piśmie każdemu właścicielowi , zawieszone na platformie internetowej .... nie wolno wywieszać na tzw tablicach ogłoszeń .
a jak to różnica... zastosować ten sam mechanizm / technikę do głosowania uchwał przez właścicieli lokali . W mojej WM takie głosowanie odbywa się od kilku lat .
wg mnie powinien .... jak go nie będzie to też nie tragedia bo trzeba będzie dopłacić ... to będzie podstawa do zmiany składu zarządu ....
U mnie było tak, jak zawsze, tylko zamiast daty było słowo ODWOŁANE (planowany termin to 26 marca) , załączone zostało SF 2019 , treść uchwał, dołączona papierowa karta do głosowania.
Oprócz tego uchwały zostały zawieszone na platformie internetowej, gdzie można też oddawać głosy i gdzie sprawdzamy salda rozrachunków ze WM , . Pierwsza tura głosowania to dwa tygodnie ... po 10 dniach, uchwały miały większość... od 62-67 % ZA.
Wspólnota jest duża, ponad 300 lokali
Od 1 maja 2020 mamy nowy wymiar zaliczek .... już się podobno drukują u Admina.
no, nie takie są przyczyny planowania zebrań na koniec marca ... czasami sa tak skomplikowane regulaminy rozliczania , dużo jest spóźnialskich właścicieli lokali, co nie podają odczytów mediów na czas.
Potrzebny też jest czas na sprawdzenie danych z odczytów ... bo podają co chcą , dla nich wodomierz ZW to to samo, co CW i podają tylko jeden ..
Takie są prawdziwe przyczyny ...
Żeby zrobić dobrze rozliczenie mediów, trzeba znać odczyty podliczników .....
Nie rozwijam tego zagadnienia, bo nie ono było tematem mojego wątku
wiesz , u nas ponad 300 lokali, 980 wodomierzy do odczytania , 40% lokali podnajmowanych , trochę to czasu zajmuje .... choć w pierwszej dekadzie roku chodzimy i odczytujemy, to i tak do końca lutego zejdzie pozyskiwanie odczytów...
Nie można rozliczyć prawidłowo kosztów, jak nie ma się wszystkich odczytów ...
Za porady będę wdzięczna, za złośliwe komentarze bardzo dziękuję :)
Najważniejsze że kupiłaś tezę, że Zarządy WM same sobie szkodzą, bo zostawiają zebrania sprawozdawcze na marzec ...
Nie tędy droga do wiedzy ....:devil: