Statut wspólnoty - zapis niezgodny
HenrykS
Użytkownik
Dzień dobry. W statucie naszej wspólnoty widnieje zapis:
" do zarządu nieruchomością wspólną nie stosuje się przepisów art. 18 i
następnych powołanej ustawy o własności lokali."
Spotkał się ktoś z Państwa z takim zapisem ?
" do zarządu nieruchomością wspólną nie stosuje się przepisów art. 18 i
następnych powołanej ustawy o własności lokali."
Spotkał się ktoś z Państwa z takim zapisem ?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zapis w tzw "statucie" ( winno być w REGULAMINIE) nie może anulować zapisów wyższej rangi - ustawy o własności lokali
Czy ten al'a "STATUT" macie zarejestrowany w KRS? (organie, w którym statuty się rejestruje, aby miały moc prawną)
Nie spotkałem.
Chyba że wyrwałeś ten zapis z szerszego kontekstu i ma ona sens wraz z innymi zapisami. Sam w sobie w zasadzie jest bezsensowny. Bo jeżeli wyłączasz umownie stosowanie całego bloku przepisów, to musisz zaproponować coś innego w zamian. Zwykła logika tak nakazuje.
Albo, chyba że ten statut zawarto w formie notarialnej, w formie dodatkowej umowy i ten akt podpisali wszyscy właściciele lokali.
Wtedy ewentualnie takim statutem można wyłączyć, jak ktoś wymyślił w tym zapisie, stosowanie "przepisów art. 18 i następnych powołanej ustawy o własności lokali". Na wypadek jak sadze zupełnej kolizji nowych uregulowań z przepisami art 18 oraz następnych.
Gdyby wyłączyć stosowanie najważniejszej części ustawy, to w praktyce ten statut musiałby jakoś regulować funkcjonowanie wspólnoty niejako od nowa. Tj. inaczej niż w ustawie, która przewiduje dwa sposoby zarządu nieruchomością: zarząd powierzony oraz właścicielski. W statucie musiałaby zostać powołana do życia jakaś trzecia droga, nieznana jeszcze polskiej nauce. Na pewno tęga głowa pisała ten statut.
Prawdopodobnie jest to zapis wyrwany ze statutu spółdzielni mieszkaniowej. Nie wiadomo po co i dlaczego rzucony na papier we wspólnocie.
@HenrykS, wiesz w ogóle po co wam ten statut? Chociaż jaką formę zawiera?
Także nie. Póki co - nie spotkałem.:cool:
Ale, tak jak napisał błażejh, musi być umowa notarialna WSZYSTKICH właścicieli.
W KRS rejestruje się podmioty a nie statuty. WM nie ma w KRS .
a "podmiot gab", jak się zarejestruje, to statut nie ?
Gdzie jest ten wzorzec, na podstawie, którego on działa ...u prezesa w szufladzie ?
2. Wyłączenie statutem zapisów ustawy ma takie znaczenie jak np. uchwała rady nadzorczej spółki, że spółka będzie sporządzać sprawozdanie finansowe raz na 3 lata. Czyli żadne znaczenie.
W akcie notarialnym powierzono zarzad deweloperowi.
Mieszkany z powodu zaniedban chca zmiany zarzadu i powolania zewnetrznego administratora.
Niestety obecny zarzad bardzo broni sie przed zmianami, miedzy innymi powolujac sie na punkt 20 - ktory wyzej podalem.
Niestety rowniez kazdy z mieszkancow to podpisal, poniewaz bylo to zawarte w aktach i nikt nie zwrocil uwagi, zapewniano rowniez ze w momencie gdy beda mieszkania sprzedane zarzad zostanie zmieniony.
No i powstal problem...
We wspólnocie mieszkaniowej zarządza się podejmując stosowne uchwały przez właścicieli lokali tworzących daną WM . Uchwały przechodzą większością ustawową (ponad 50% licząc udziałami )
Henryks
Albo powierzono zarząd albo wybrano zarząd. Albo art. 18.1 albo art. 20 uwl.
Zajrzyj do swojego aktu i przepisz, co dokładnie tam jest napisane w kwestii zarządu (zarządzania). I nie jedno zdanie a całość.
W akcie notarialnym (w jego punkcie 20-tym ??? lub w wcześniejszych) prawdopodobnie macie jakieś "odmienne postanowienia umowy" o których wspomina się w art 33 ustawy.
Niestety nie wiemy jakie, ponieważ zapis : "do zarządu nieruchomością wspólną nie stosuje się przepisów art. 18 i następnych powołanej ustawy o własności lokali." byleś łaskaw wyrwać z kontekstu umowy.
Jeśli nie wyrwałeś z kontekstu, to taki goły zapis jest niezgody z prawem. Poza tym że nic nie znaczy i niczego nie rozwiązuje.
Jak kiedyś zmienicie sposób zarządu, w sposób opisany przez Kubę, to będziecie mogli dokonywać " zmian zarządu" . Również drogą uchwały.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności
lokali, w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokalu z dnia XXX... ustalono
następujący sposób zarządu nieruchomością wspólną.
1. zarząd nieruchomością wspólną sprawuje zarząd. W skład zarządu
mogą wchodzić osoby fizyczne, jak i prawne. Uchwały zarządu zapadają większością
głosów. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje suma wieku
członków zarządu głosujących "za" lub "przeciw",
2. zarząd może zlecać wykonywanie swoich czynności w całości lub w
części osobie fizycznej lub prawnej,
3. zarząd może zmienić sposób zarządu nieruchomością wspólną w
szczególności powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej,
4. zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na
zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą, a poszczególnymi właścicielami
lokali. Gdy zarząd jest kilkuosobowy oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową
składają przynajmniej dwaj jego członkowie,
5. czynności zwykłego zarządu i czynności przekraczające zakres zwykłego
zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, poza czynnościami przekraczającymi zwykły
zarząd, dla których przepisy prawa bezwzględnie obowiązujące wymagają innej formy
prawem przewidzianej,
6. zarząd ustala własne wynagrodzenie lub wynagrodzenie zarządcy,
któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich czynności,
7. zarząd w każdej sprawie może żądać od właścicieli lokali udzielenia
opinii w formie uchwały. Uchwały właścicieli lokali są podejmowane w drodze
indywidualnego zbierania głosów przez zarząd, zarząd zobowiązany jest do
indywidualnego informowania właścicieli i udzielania wyjaśnień w kwestii
podejmowanych uchwał. Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali,
liczoną według wielkości udziałów. Uchwały mają moc opiniodawczo – doradczą,
8. zarząd lub zarządca, któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich
czynności powinien dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy i składać
właścicielom lokali roczne sprawozdanie z swojej działalności wraz z rozliczeniem
kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
9. zarząd po zasięgnięciu opinii właścicieli lokali przedstawionej w formie
uchwały, ustala roczny plan gospodarczy zarządu nieruchomością wspólną i określa
opłaty na pokrycie kosztów zarządu,
10. zarząd lub zarządca któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich
czynności jest obowiązany prowadzić dla nieruchomości wspólnej ewidencję
pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na
pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości
wspólnej.
11. okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok
kalendarzowy,
12. zarząd lub zarządca, któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich
czynności, powinien sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji
technicznej budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu
wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz
prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w
nieruchomości wspólnej,
13. zarząd lub zarządca, któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich
czynności powinien podjąć czynności zmierzające do opracowania lub aktualizacji
dokumentacji technicznej budynku i pokryć koszty związane z opracowaniem lub
aktualizacją tej dokumentacji,
14. zarząd lub zarządca, któremu zarząd zlecił wykonywanie swoich
czynności może żądać od właścicieli lokali wszelkich informacji istotnych z punktu
widzenia zarządu nieruchomością wspólną, w szczególności okazania dokumentów
potwierdzających prawo własności lokali,
15. prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu,
16. koszty zarządu nieruchomością wspólną ponosi każdy właściciel lokalu
w częściach równych,
17. każdy z właścicieli lokali ponosi opłaty za media i usługi inne (w
szczególności: utrzymanie czystości, zieleni, Internet, TV, śmieci, wspólne oświetlenie,
wspólna woda niezbędna do utrzymania czystości i zieleni itp.), dotyczy mediów, z
których w momencie zakupów według projektów branżowych właściciel lokalu może
korzystać oraz usług innych, z których właściciel lokalu korzysta. Opłaty stałe za te
media i usługi inne oraz opłaty za nieopomiarowane zużycie mediów właściciele lokali
ponoszą w częściach równych. Właściciel lokali niewyodrębnionych ponosi opłaty
stałe za media jak i usługi inne na zasadach jak jeden właściciel lokalu
wyodrębnionego. Osobę korzystającą lub której lokal został wydany traktuje się jak
właściciela lokalu. Na uzasadniony wniosek właściciela lokalu zarząd może zwolnić z
obowiązku opłacania opłat stałych za media i usługi inne oraz opłaty za
nieopomiarowane zużycie mediów po zasięgnięciu opinii właścicieli lokali wyrażonej
w uchwale. Zarząd może uzależnić wydanie zgody od wykonania niezbędnych prac
mających na celu uniemożliwienie korzystania z konkretnych mediów na koszt
wnioskodawcy lub uzasadnienie korzystania przez właściciela lokalu z usług innych.
Różnice w zużyciu opomiarowanych mediów pomiędzy wskazaniami liczników
głównych i liczników poszczególnych właścicieli lokali ponoszą właściciele lokali
proporcjonalnie do wskazań liczników (zużycia danych mediów),
18. opomiarowania zużycia mediów dokonuje zarząd według własnego
wyboru jednorodnego i kompatybilnego systemu na koszt właściciela lokalu po
uiszczeniu w całości przez właściciela lokalu należności z tego tytułu. Rozliczeń
opomiarowanych dokonuje się począwszy od pierwszego dnia miesiąca
następującego po miesiącu w którym dokonano montażu i przygotowania do odczytu
i rozliczenia zamontowanych urządzeń,
19. opłaty na fundusz remontowy oraz bieżącą konserwację ponoszą
właściciele lokali w częściach równych. Właściciel lokali niewyodrębnionych ponosi
te opłaty na zasadach jak jeden właściciel lokalu wyodrębnionego,
20. do zarządu nieruchomością wspólną nie stosuje się przepisów art. 18 i
następnych powołanej ustawy o własności lokali.
Co nastąpiło:
Nie mamy rozliczeń, spotkań, sprawozdań.
Chcemy zmiany zarządu - ale obecny nie widzi takiej możliwości.
Zebrań nie ma - ponieważ nie można powyżej 5 osób organizować spotkań.
Chcieliśmy zebranie aby odwołać - brak możliwości zorganizowania ze strony zarządu.
Powoływany jest punkt 20 - wg którego zarząd obecny nie musi zwoływać zebrań etc.
Nie wszystkie mają sens prawny, nie wszystkie ostałyby się w sądzie.
Skupiam się na pierwszych pięciu postanowieniach, bo dużo tego się nazbierało jak na jeden akt. Dużo tu twórczości własnej.
Strony oświadczają, że stosownie do treści art 18 ust 1 ustawy o własności lokali POWIERZAJĄ zarząd nieruchomością spółce działającą pod firmą: X i ustalają że:
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności
lokali, w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokalu z dnia XXX... ustalono
następujący sposób zarządu nieruchomością wspólną.
1. zarząd nieruchomością wspólną sprawuje zarząd. W skład zarządu mogą wchodzić osoby fizyczne, jak i prawne
Od razu jest masło maślane: "zarząd sprawuje zarząd", które nic niby nie znaczy w praktyce, ale jednak tworzy się jakiś "super zarząd". W skład którego mogą wchodzi również osoby fizyczne. Ustawa wyraźnie wyklucza taką możliwość. W skrócie - prowadzi do patologii. Jeśli chodzi o super zarząd to jest jawnie sprzeczny z ustawą, a więc do uchylenia w sądzie.
2. Uchwały zarządu zapadają większością głosów.
Tu pojawia się twór w zasadzie nieznany ustawie aż do lata mijającego roku. Nazwany "uchwałami zarządu". Rozumiem że tego "super zarządu" składającego się m. in z osób prawnych?
Pytanie dodatkowe - Kiedy podpisano pierwszy taki akt notarialny?
W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje suma wieku
członków zarządu głosujących "za" lub "przeciw",
Tu jest humor zeszytów. To się chyba nazywa z angielska ejdźyzm? Poza tym jaka siłę głosu miałaby osoba prawna jako członek zarządu? Bardzo to ładne.:bigsmile: , ale niedopuszczalne.
2. zarząd może zlecać wykonywanie swoich czynności w całości lub w
części osobie fizycznej lub prawnej,
Tutaj mamy brak rozróżnienia na czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu i tego zakresu nieprzekraczające. Więc znowu jawne obejście ustawy. Przynajmniej potencjalnie. W sądzie do obalenia od ręki.
3. zarząd może zmienić sposób zarządu nieruchomością wspólną w
szczególności powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej,
To również obejście ustawy. Takie czynności w normalnym świecie podejmują wszyscy właściciele droga notarialną. Nie "super zarząd". Nie Rada Mędrców w podeszłym wieku. Prosta droga do dyktatury.
4. zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na
zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą, a poszczególnymi właścicielami
lokali. Gdy zarząd jest kilkuosobowy oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową
składają przynajmniej dwaj jego członkowie,
Tu zapis w porządku. Powtarza ustawę.
5. czynności zwykłego zarządu i czynności przekraczające zakres zwykłego
zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, poza czynnościami przekraczającymi zwykły
zarząd, dla których przepisy prawa bezwzględnie obowiązujące wymagają innej formy
prawem przewidzianej,
Tu te dwa zapisy są wzajemnie sprzeczne. Pojawia się wprawdzie już rozróżnienie czynności, ale zapis o tym że "super zarząd" podejmuje samodzielnie czynności przekraczające zakres jest do obalenia. Prowadzi do dyktatury "super zarządu" nad głowami właścicieli lokali. Zapis po przecinku jest zasłona dymną dla wprowadzanej dyktatury "super zarządu". W praktyce nic nie znaczy. Nie za bardzo z niego nawet wiadomo jaką "inna formę" prawną poeta miał na myśli. Beł_kot albo zasłona dymna.
Pomówiłem Ciebie o mylenie pojęć, a pojęcia pomieszane są w akcie notarialnym. Który jak rozumiem nazwałeś statutem.
Nic dziwnego że nie macie sprawozdań i rozliczeń oraz zebrań. Po to ktoś sklecił ten "statut", żeby ich nie było. Tym aktem po prostu wyłączono z działania prawie cały rozdział czwarty ustawy a w zamian utworzono ciało obce wobec wspólnoty, jakiś rodzaj Rady Starców z deweloperem w roli głównej, które kieruje jej sprawami ponad głowami właścicieli.
To po co zebrania skoro "zarząd sprawuje zarząd"?
Właściciele w całym tym układzie są zbędni, a Ty byś jeszcze chciał zebrań? :cool:
Dalej nie analizuję. Nie widzę potrzeby. :devil:
PS. Jeszcze doczytałem też art. 20 "statutu". On w zasadzie nie jest Radzie Starców bardzo niezbędny, bo jego sens zwarty jest we wszystkich zapisach wcześniejszych. Patologia wyłania się z wszystkich prawie punktów które zacytowałeś a art. 20 jest tylko kropką nad "i".
Notarialnie zmieniliście sposób zarządu częściami wspólnymi na taki, jak masz wpisane w akt notarialny . To jest Twoje prawo ...
Ile macie lokali?
Wystarczy , że znajdziecie notariusza, który przy zachowaniu reżimu sanitarnego będzie np. u siebie zbierał podpisy pod uchwałą , która zmienia tę umowę.
Możecie od razy wybrać zarząd i zarząd podpisze umowę z adminem.
Niech zaskarżają tę uchwałę i udowadniją, że zapisy poprzedniej umowy były zgodne z prawem
Nie były..
Zarządcy zostaje garaż podziemny.
Tylko teraz pozostaje pytanie, czy aby spotkać się z notariuszem i odwołać obecny zarząd nie potrzebujemy zebrania które organizuje/zwołuje obecny zarządca ?
A zwołać nie chce.
Bo tak nam wstępnie to zostało przedstawione.
Zebranie nie jest konieczne, bo głosy mogą być zbierane w trybie indywidulnym.
Współwłaściciele garażu mogą głosować cząstką udzialu.
Nowy doklejony: 23.11.20 14:26
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940850388
Tekst ujednolicony obowiązuje.
Nowy doklejony: 23.11.20 14:29
Cały garaż należy do zarzadcy?
Bardzo dobra wiadomość.
Garaż podziemny - 7 stanowisk, z czego jedno czy dwa są sprzedane.
Patrząc na ilość udziałów w budynku - mamy zdecydowaną większość.
Z góry wszystkim dziękuję za pomoc. Niestety mamy spory problem i im więcej pomocnych opinii tym lepiej...
To nie stanowiska zostały sprzedane ale udział w garażu z prawem korzystania z określonego miejsca na wyłączność.
Ci co kupili udział w garażu, również mogą głosować.
Czemu uważasz, że nie rozumiem? :shocked:
Nawet zmiana sposobu zarządu wydaje się niemożliwa, bo "ubezwłasnowolniliście się" rezygnując także z art. 18 ust. 2a.
Sama umowa jest fatalna.
Skoro strony umowy powierzyły sprawowanie zarządu firmie X w związku z tym:
- pkt 1 - do wyrzucenia (masło maślane)
- pkt 2 - do wyrzucenia (nie po to powierzaliście zarząd firmie żeby ta zlecała robić to komuś innemu
- pkt 3 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem (z UoWL)
- pkt 4 - do wyrzucenia jako zbędny
- pkt 5 - do wyrzucenia i przeredagowania masła maślanego
- pkt 6 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem (UoWL)
- pkt 7 - do wyrzucenia i przeredagowania na zgodny z prawem
- pkt 8 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem
- pkt 9 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem (z UoWL)
- pkt 10 - przeredagować na zgodny z prawem
- pkt 11-14 niepotrzebne, z błędnymi zapisami na dodatek
- pkt 15 - ok
- pkt 16 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem (z UoWL)
- pkt 17 - do przeredagowania na bardziej precyzyjny
- pkt 18 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem
- pkt 19 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem
- pkt 20 - do wyrzucenia jako niezgodny z prawem - tym punktem pozbyliście się najważniejszych praw czyli prawa do podejmowania uchwał, prawa do zaskarżania uchwał, prawa do zebrań, prawa do zmiany zarządu.
Bez sensu! Deweloper zrobił z Was - sorry idiotów.
Dokładnie tak!
Jedyna prawna droga jaka ja widzę, to spowodowanie unieważnienia tej umowy (jej zapisów) na podstawie art. 58 KC w związku z naruszeniem art. 353-1 - ciężka sprawa ale to jedyna możliwość.
Wszytko mona odkręcić, ale potrzeba do tego zgrania właścicieli lokali
statut we wspólnocie będzie zawsze tworem. nie ta ranga dokumentu.
To jest po prostu uchwała właścicieli lokali lub inaczej REGULAMIN . Wspólnoty nie mają statutów , bo taki dokument, aby miał moc prawną powinien być zdeponowany w KRS. Od WM takiego dokumentu nie przyjmą.
Uchwałę ws zasad zarządu nieruchomością wspólną wpisuje się do KW macierzystej (gruntu) tak by przyszły nabywca lokalu wiedział, ze nie obowiązuje art.18 - zapisy ustawy o własności lokali
Zmiana nicka ci nie służy, bo wypisujesz jeszcze większe brednie niż poprzednio.
Po trzecie szkoda czasu na roztrząsanie poszczególnych zapisów skoro można przejść na zarządzanue zapisane w art.20 (i dalszych) uwl.
Nowy doklejony: 23.11.20 17:35
Tylko inteligentny inaczej widzi art. 18 tam gdzie go nie. Jest art. 18.1 , art.18. 2, art. 18.2a i 18.3.
Wyluzuj, jakieś uprzedzenia, zacietrzewienie i urojenia z przeszłości przesłaniają ci trzeźwość umysłu a zmiana nicku, jak widać ci nie pomogła Gdzie tu masz b.....e art. 18???
Szkoda mi czasu na zakomleksionego nieuka, który o prawie , i nie tylko o prawie, wie tyle, ile mu jego sprytny admin wciśnie.
Niestety, zdajemy sobie sprawę że mamy niezłe bagno. Ale wyjść musimy.
Taka zmiana musi byc ujawniona w KW macierzystej (gruntowej)
Czy do Ciebie dociera, że tym zapisem w AN macie zmieniony sposób zarządu częściami wspólnymi . Zapisy ustawy w tym fragmencie Was nie dotyczy
poszukajcie dobrego notariusza i z nim pogadajcie, on Wam powie, jak z tego wyjść . Trzeba uchwałą właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza odwrócić zapis który macie w AN i KW.
Swoją drogą, jak notariusz który ma stać na straży prawa może coś takiego dać do podpisania ?
Wstyd że inni prawnicy czytający umowy nie zwrócili uwagi na te zapisy. Wstyd.
Jeszcze raz, w skrócie.
Punktem 20 tej podpisanej umowy: Pozbawiliście się szeregu swoich praw bo nie można stosować ani artykułów 18-tych, ani żadnego z pozostałych aż do 33-go.
W tej grupie są najważniejsze artykuły ustawy m.in. te które dają Wam prawo zmieniać zły zarząd, dają Wam prawo decydowania o sprawach przekraczających zarząd zwykły (u Was to firma może robić - pkt 5 umowy),
pozbawiliście się wpływu na ustalanie wynagrodzenia dla zarządu - horror!, nie możecie podejmować uchwał (chyba że zarząd poprosi o wydanie opinii?!) itd. itp. - jednym słowem dobrowolnie staliście się "niewolnikami" dewelopera a nie właścicielami lokali i współwłaścicielami NW.
Powtarzam - nie widzę możliwości aby zgodnie z UoWL zmienić sposób sprawowania zarządu u Was bo zrezygnowaliście w umowie, podpisanej przez wszystkich, z takiej możliwości. Czyli zrezygnowaliście z możliwości stosowania także art. 18 ust. 2a UoWL
Jedyny ratunek widzę w Kodeksie Cywilnym w przytoczonych wyżej paragrafach.
Faktycznie akt notarialny jest sporządzony niechlujnie. Możecie złożyć skargę na notariusza do samorządu ale pewnie wytłumaczy punkt 20 waszej umowy omyłką pisarską i się wywinie. Nie ma art. 18 w ustawie . Jest art. 19. I faktycznie wasza umowa wyklucza stosowanie art.19 i dalszych. I nie trzeba było o tym nawet pisać.
KubaP ma w tym rację, Dobry notariusz, uchwała protokołowana notarialnie, wybór zarządu i umowa z dobrym administratorem.
Notariusz nie jest od sprawdzania treści , On potwierdza czynność, że w Twojej WM obowiązuje inne prawo niż te spisane w UoWL.
Wyobraź sobie sytuację, jakby notariusz ingerowałby w treść TESTAMENTÓW !
To do Ciebie należy zdobycie wiedzy jakie masz prawa i jakie obowiązki zostając właścicielem lokalu. Więcej czasu poświęcasz na zakup pieczywa niż lokalu ( chodzi: o poświęcony czas / do ceny zakupu)
Art 80
§ 1.
Akty i dokumenty powinny być sporządzone przez notariusza w sposób zrozumiały i przejrzysty.
§ 2.
Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne.
§ 3.
Notariusz jest obowiązany udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących dokonywanej czynności notarialnej.
1. Że notariusz nawalił na całej linii. I dopuścił do drastycznego ograniczenia praw właścicieli. Dopuścił do obrotu prawnego akt notarialny, który na wzór jakiegoś spółdzielnianego statutu z poprzedniej epoki uczynił właścicieli lokali niewolnikami dewelopera i jakiejś, być może zupełnie fasadowej, Rady Starców.
Notariusz ewidentnie naruszył art 80 par 2 przy dokonywaniu czynności notarialnych.
Notariusza który nie czyta co notyfikuje omijamy szerokim łukiem Stara Zasada.
2. Trafny wydaje mi się także wniosek Amadeusza, że w tak zamotanej tym aktem kwestii prawnej tj.wyłączenia umową całego rozdziału 4 ustawy, najlepszym rozwiązaniem będzie unieważnienie całej czynności prawnej w sądzie na podstawie art 58 kc. Opuszczamy poziom ustawy o własności lokali i wracamy do KC.
Chodziłoby więc nieważność czynności prawnej tzw. względną.
Zgodnie z art. 58 k.c. czynność prawna jest nieważna, jeżeli jest sprzeczna z ustawą albo ma na celu obejście ustawy. Czynność prawna nieważna jest także wtedy, gdy jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. Oceniając zawartą czynność prawną czyli ten "statut" należałoby wskazać że:
czynność została zawarta wprawdzie bez naruszenia swobody kontraktowej,
ale była w skutkach:
1. wyzyskująca,
2. wykorzystano brak wiedzy i doświadczenia jednej ze stron
3. nadużyto przewagi drugiej strony
4. w sposób nie niejasny ustalono i rozdzielono kompetencje nowych organów wspólnoty przy jednoczesnym wyłączeniu roli zebrania właścicieli
Pozew może być dowolnie długi bo lista baboli i nadużyć w "statucie" jest jest tak długa, jak sam "statut". Cały "statut" to albo obejście ustawy, albo sprzeczność z ustawą.
Można dołożyć nawet temu geniuszowi co pisał to dzieło i wykazać kilka rzeczy wzajemnie ze sobą sprzecznych w tym co sam wymyślił i przelał na papier.
Można oczywiście w bonusie obśmiać pomysł z liczeniem przewagi głosów na zasadzie zliczania wieku głosujących przy remisie w glosowaniu wewnątrz Rady Starców. To ostatnie to zdaje się idea zapożyczona ze starożytnej Sparty. Wrzucona żywcem do czasów nam współczesnych. Tutaj jest sprzeczność z Konstytucją (artykułu niestety nie podam.:sad:).
Przy nieważności względnej czynność wprawdzie wywołuje skutki prawne, ale może zostać unieważniona. Sąd nie bierze jej pod rozwagę z urzędu, co oznacza że strona musi się na tę przesłankę powołać. Czyli właściciele muszą działać.
Potrzebne jest zatem działanie upoważnionych osób. Strona może złożyć na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub też może również domagać się stwierdzenia nieważności w postępowaniu sądowym. Do tego jednak czasu czynność dotknięta sankcją nieważności względnej wywołuje skutki prawne.
Zwracam uprzejmie uwagę na przedostanie zdanie i pod rozwagę pozostawiam czy nie należy wykonać i jednego i drugiego. Tzn. najpierw złożyć na piśmie deweloperowi, czyli zarządcy powierzonemu oświadczenie o odstąpieniu. Kilkanaście oświadczeń właścicieli? A w następnym kroku złożyć pozew na podstawie 58 kc w związku z artykułami z ustawy.