Wgląd do konta
tajfun
Użytkownik
Mam pytanie do zarządców.
Czy macie wgląd do konta wspólnoty i tz subhkont właścicieli lokali.
Konto wspólnoty ( zaliczki na NW i media) jest jedno , ale do niego sa przyporządkowane subkonta dla właścicieli.
Praktycznie kilka ostatnich cyfr konta wspólnoty jest inna dla każdego właściciela.
I teraz pytanie . Czy zarządca wie , lub może się dowiedzieć w banku z jakiego konta wpłynęła zaliczka na konto wspólnoty (subkonto danego właściciela). Bo mój zarządca twierdzi że nie wie z jakich kont wpływają zaliczki.
Czy macie wgląd do konta wspólnoty i tz subhkont właścicieli lokali.
Konto wspólnoty ( zaliczki na NW i media) jest jedno , ale do niego sa przyporządkowane subkonta dla właścicieli.
Praktycznie kilka ostatnich cyfr konta wspólnoty jest inna dla każdego właściciela.
I teraz pytanie . Czy zarządca wie , lub może się dowiedzieć w banku z jakiego konta wpłynęła zaliczka na konto wspólnoty (subkonto danego właściciela). Bo mój zarządca twierdzi że nie wie z jakich kont wpływają zaliczki.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Jak jest jedno konto bankowe, to nie mam możliwość dowiedzieć się z czego wypłynęła kasa. ( z której należności z zaliczki , którą wpłaca właściciel lokalu)
Metodę, którą opisujesz nazwano "masowy odbiorca". Służy tyko do elektronicznego przenoszenia wpłat /wypływów środków płatniczych z konta wspólnoty . Takie ułatwienie dla Administratora , bo nie musi ręcznie wprowadzać danych z wyciągu bankowego. Nie jetem sympatykiem tej metody we wspólnotach. Dużo czasu poświęca się wyjaśnieniom błędnie dokonanych wprowadzeń.
Inną sprawą jest księgowanie w ewidencji pozaksięgowej . Tutaj to osoba księgująca wie jakie subkonto w ewidencji wspólnoty obciążyła.
Oczywiście mowa jest o ewidencji pozaksięgowej prowadzonej w systemie memoriałowym.
Od Administratora dostajemy wydruki stanów zapisów księgowych z kont wspólnoty.
A już myślałem ,że sobie podyskutujemy i zaraz zacznie się mlyn.
Milosz - ja zarządzam osobiście kontem jako zarząd właścicielski, ponieważ uważam zatrudnianie administratorów za ekstrawagancje i wyrzucanie pieniędzy właścicieli. Ale sąsiednie wspólnoty korzystają z bankowości elektronicznej, dwóch członków Zarządu ma TOKENY, czyli urządzenia generujące hasła, i przelewy odbywają się za elektroniczną akceptacją Zarządu. Chyba większość poważnych banków to prowadzi.:bigsmile:
Są tutaj dwie odrebne sprawy:
1. Każdy z właścicieli ma hasło i login do e-kartoteki i może mieć wgląd do swoich opłat (wpłaty, stan konta) oraz do miesięcznych naliczeń. Członkowie zarządu maja dodatkowe uprawnienia i mogą w e-kartotece oglądać nie tylko swoje konta ale konta każdego z właścicieli (a więc całość wspólnoty)
2. członkowie zarządu mają tokeny (+ haslo + login) do kont bankowych wspólnoty i moga obserwować "ruch" na tych kontach i oczywiście mają obowiązek podpisywać przelewy z kont
1. czy to jakiś program do zarządzania WM?
2. czyli, że administrator zgłasza do zarządu każdy przelew z konta WM do akceptacji? W jakiej formie? (chodzi o "mają obowiązek podpisywać przelewy z kont")
https://www.e-kartoteka.pl/
Księgowa w naszej firmie zarządzającej aktualizuje dane zgodnie z wplatami właścicieli. Jest to duże udogodnienie dla zarządu, by obserwować np. czy u kogos nie rosna zaległości
2. Tak, członkowie zarządu otrzymuja maile ze skanami faktur do zapłacenia i trzeba na stronie banku te przelewy akceptowć (mozna róznie ustalić osoby do akceptacji, ale u nas jest system 1+2, czyli to "1" to jest szef firmy zarzadzajacej wprowadzajacy przelewy do systemu , a "2" to dwóch członków zarządu akceptujacy przelewy
Skoro zarząd jest taki pracowity, to po co Wam firma zarządzająca? Nie wystarczy księgowa?
No właśnie. Ale jeżeli któreś autoryzacje wyłączyć, np. w/w to jakie zastawić do akceptacji?
W formie jak pisał/a piastowska?
Przelew to czynność techniczna, może go wykonać sam administrator, jeżeli dostał od zarządu takie uprawnienia w zakresie dysponowania środkami z konta.
Poza tym plik to taki elektroniczny wyciąg ... wystarczy go otworzyć ( co robi żeby wczytać do swojego systemu dane) i widać z jakiego konta na jakie konto dokonano operacji . Niech zrobi odwrotna operacje i po sprawie.
A tak na poważnie: taki system zatwierdzania faktur sobie przyjęliśmy kilka lat temu i jesteśmy z niego bardzo zadowoleni. Generalna zasada jest taka, że WSZYSTKIE płatności są zatwierdzane przez zarząd, niezależnie czy to są płatności stałe czy jednorazowe. Pozwala to na całkowite wyeliminowanie przypadkowych błędów.
W zarządzie są 4 osoby, wymagane są podpisy dwóch. Naprawdę zajmuje nam to niewiele czasu, by zatwierdzać te faktury (mniej więcej 15 min tygodniowo), więc nie narzekamy na zbytnie przepracowanie. I jeszcze dodam, że zarząd pracuje społecznie
Bo to ten sam zarządca.
A gdzie ja napisałem że mam do zarządcy pretensje?
Nie przypuszczałem że ten temat tak się rozwinie. Duzo sie dowiedziałem . Dziekuje wszystkim
bez pracy nie ma kołaczy ... do roboty , do roboty ....
tajfun: u Was też tak może być. Jeśli jesteś w zarządzie, to po prostu ustalcie sobie takie zasady i zawiadomcie o swojej decyzji bank. Jeśli jesteś jednym z właścicieli, to podejmijcie ten temat na najbliższym zebraniu właścicieli
Jak go zwał tak go zwał.
Przymusowy kończy swoją działalność, gdy ustaną przyczyny jego powołania / ustanowienia.
Mam zatem pytanie do KubyP: czym się różni zarząd sądowy od przymusowego?
Z poniższego źródła wynika, że to to samo:
http://wspolnotamieszkaniowa.pl/aktualnosci/zarzadca-sadowy-ustanowiony-przez-sad-i-jego-kompetencje/143.html
To tak jeszcze żeby doprecyzować. Dostajecie od administratora skan faktur (zawsze?) do zapłacenia i w mailu zwrotnym wyrażacie zgodę na przelew - administrator dokonuje płatności. Tak to działa?
Nie mam zamiaru komentować magla jaki zacytowałaś. W kraju żyją rożni wizjonerzy.
Zarządcę sądowego zazwyczaj powołuje się w małych wspólnotach, zastępuje on zarząd właścicielski nieruchomością wspólną. Termin jego odwołania nie jest wyznaczony przez prawo. Może trwać latami ....
Zarządca przymusowy jest powoływany z jakieś przyczyny , i jego rządy kończą się z dniem ustania przyczyn, z powodu, których został ustanowiony.
Zarządca przymusowy pracuje pod nadzorem Sądu, a nie właścicieli lokali.
Można powiedzieć, że jest takim Komisarzem, który ma naprawić , to co zepsuli właściciele lokali nieumiejący korzystać z demokracji i wolności nadanych im praw ustawowych (UoWL).
To tak z grubsza.
Nie , Administrator zawiesza przelew w banku , przesyła mailem skan faktury - zawsze , powiadamia Zarząd SMS-em o zawieszonym przelewie.
Dwóch członków Zarządu podpisuje przelew elektronicznie. Tak to działa u mnie....
Co prawda pytanie nie całkiem do mnie, ale odpowiem :bigsmile:
Zawsze dostajemy skan faktur od administratora. Maile zawiadamiajace o tych fakturach sa potrzebne, zeby po pierwsze zawiadomić zarząd, że czeka coś do podpisania, a po drugie by wyjaśnić ewentualne watpliwści i sprawdzić zasadność faktur (zdarzało się np że wykonawca jakiejś usługi wystawił fakture przed zakończeniem tej usługi i wtedy zarząd może wstrzymać płatność)
Zatwierdzanie tych faktur nie odbywa sie mailowo, tylko na stronie banku. Wcześniej te faktury zostały wprowadzone przez administratora do systemu bankowego.
Nowy doklejony: 29.10.14 12:07 To w ramach dalszych nauk, czy mógłbyś mi podać jakieś wiarygodne źródło?
Z tego co napisałeś, to też wynika, że to jest to samo (chyba, że czegoś nie zrozumiałam, więc bardzo proszę o doprecyzowanie):
1. zarząd sądowy "zazwyczaj powołuje się w małych wspólnotach", czyli może być też powoływany (jak rozumiem przez sąd) w duzych wspólnotach
2." Zarządca przymusowy jest powoływany z jakieś przyczyny" czyli tak jak zarząd sądowy, który też jest powoływany z jakiejś przyczyny i też przez sąd
3. "Zarządca przymusowy pracuje pod nadzorem Sądu" a zarząd sadowy nie pracuje pod nadzorem sądu?
4. dla zarządu przymusowego "rządy kończą się z dniem ustania przyczyn, z powodu, których został ustanowiony" A dla zarządu sądowego nie kończy sie zarzadzanie gdy ustanie przyczyna tego zarządzania?
nie znam takich przypadków, aby w dużych wspólnotach był ustanawiany zarządca sądowy, ale o przymusowym to wiem, bo go miałem przez rok na własnym grzbiecie ( właściciele nie chcieli wybrać Zarządu WM)
zarząd sądowy nie jest powoływany z przyczyny takiej samej jak przymusowy o czym mowa jest w art. 26 UoWL . Sądowy - Może np. być powołany na wniosek pojedynczego właściciela lokalu, w małych wspólnotach, bo żaden właściciel nie chce sprawować zarządu częścią wspólną lub tak się umówią współwłaściciele nieruchomości i złożą wniosek do sądu że lepiej dla bezpieczeństwa ich gdy zarząd będzie sprawował zarządca sądowy.
Zarządca sądowy jest łagodniejszą formą niż zarządca przymusowy. Przy zarządcy przymusowym musi być najpierw "przymus" jego powołania.
nie pracuje , sprawuje podobny zarząd do powierzonego (art. 18.1). Zarządca przymusowy składa sprawozdanie z działalności WM do Sądu, a nie przed zgromadzeniem właścicieli lokali . Np. Zarządca składa wniosek do Sądu o wymiarze zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości
Jak Sąd to przyklepie, to takie są naliczane, czy to się właścicielom podoba czy nie .
wracając do przytoczonego przykładu: to może tak być, że zostanie on odwołany , jak zadecyduje Sąd, na wniosek właściciela lokalu który przyjmie czynności zarządu częścią wspólną na siebie.
Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
Mam jednak taka naturę, że lubię sprawdzać "u źródła" to, co mi ktoś mówi.
Szkoda, że nie jesteś w stanie powołać się pisząc te wyjaśnienia na jakieś wiarygodne dokumenty, publikacje itd, jednym słowem bardzo chetnie bym sprawdziła, skąd czerpiesz tę wiedzę. Tym bardziej , że jak sam piszesz "nie, bo nie znam żadnych orzeczeń sądowych, zapisów w k.c. itp. ", więc Twoja wiedza jest taka bardziej hmm.. intuicyjna, niż poparta faktami
szkoda że nie czytasz uważnie moich wpisów
Nowy doklejony: 29.10.14 14:25
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2536/zarzadca-przymusowy/
Dostaję mail od administratora, że przelewy czekają na akceptację (konto w ING, nie ma opcji, żeby administrator sam je wysłał w świat).
Loguję się na konto i akceptuję w 95%. Jak przelew jest źle opisany, nie rozumiem co to, za co, to przelew dalej wisi a ja wyjaśniam sprawę z administratorem.
1-2 razy w miesiącu zarząd spotyka się albo w czyimś mieszkaniu, albo u administratora i omawiamy bieżące sprawy.
A w ogóle to dzisiaj obrodziło głębokimi myślami, bo w innym wątku na tym forum ktoś zabłysnął nader trafnym stwierdzeniem "wyrok staje się prawomocny wtedy gdy się nim staje..." Podobnie jak Egzo uważam, że to jest genialne w swojej prostocie
Wspólnota bowiem jest zarządzana i administrowana prze zarzadcę zawodowgo któremu powierzono zarzad NW na podstawie umowy "dorozumianej" ( wątek ten juz był) .
Wrócę jeszcze do tematu. Pytanie ogólne skierowane do tych którzy w ten lub podobny sposób autoryzują z ramienia zarządu przelewy. Czy w waszych wspólnotach każdy właściciel ma swoje subkonta na które wpłaca czynsz + fr? Czy tez wspólnota dysponuje jednym ogólnym kontem na które wpływają wszystkie pieniądze? Pzdr. M.
w mojej jest jedno konto a Admin (osoba prowadząca ewidencje pozaksięgową wspólnoty) rozksięgowuje wpłaty właścicielei lokali wg klucza uchwalonego uchwałą właścicielei lokali na subkonta np.: najpierw FR wg zaliczki potem utrzymanie nieruchomosci wspólnej a to co pozostanie idzie na utrzymanie lokalu
Są też takie wspólnoty, które korzystają z tzw. "masowych płatności" , gdzie każdy właściciel ma swoje indywidualne konto w banku , odrębne na FR odrębne na utrzymanie NW i odrębne na utrzymanie lokalu (media)
Księgowanie wg. regulaminu - najpierw na koszty lokalowe (bo najtrudniejsze do windykacji), potem f. remontowy a na końcu tzw. eksploatacja
Siedzisz sobie na swym palu
I tak szczerze się tu śmiejesz
Ale...
Jednak - dalej nie wiesz
Chichaj, prychaj ile wlezie
Potem poskacz na trapezie
Będzie wtedy ulga wielka
Może przyśni Ci się Helka...?
Wtedy pojmiesz magię kont
I... nie powiesz Kubie: WONT.
:cool:
Sięgnij do wpisów wcześniejszych i je oceń. Jak czytam bz..... muszę reagować. :bigsmile: